Bookstore Solo /
Secret Doctrine




Bookstore Space, Amsterdam (NL)
Project by: Olga Ganzha and Masha Ru
30.01.2015 — 01.03.2015




HEKSERIJ IN DE KOLENKIT
BOOKSTORE SOLO REVIEW door Zippora Elders
30-01-2015, The Netherlands (Dutch)
Dit project is een studie gebaseerd op de samenhang tussen lichaam en natuur. De combinatie van natuurlijke elementen en symbolen van vrede, bescherming en harmonie fungeren als een bezwering in de artistieke praktijk. Met dit werk willen Olga en Masha sociale druk en limieten bestrijden door de samenkomst van verbroken elementen.

Hekserij in de Kolenkit Rondom de Bookstore Project Space heerst de winter. Het is koud en nat, soms sneeuwt het. Het is rustig op de straten. Een enkele voorbijganger kijkt niet op of om. Stedelijk beton. Stilte en leegte. Maar niet in de project space. Al van ver zijn de grote lichtbakken zichtbaar. Donkergekleurde schijnsels, mysterieuze foto’s. Patronen, rituelen, natuur… De energie is al van buiten te voelen. Wat gebeurt daar allemaal? Wie durft naar binnen te gaan? Bijzonder kunstenaarsduo. Olga Ganzha is grafisch ontwerper, Masha Ru is beeldend kunstenaar en fotograaf. Hun geboorteland hebben ze gemeen: Rusland. Ook hebben ze allebei een niet-artistieke achtergrond: Ganzha in journalistiek en literatuurwetenschappen en Ru in wiskunde en computer science. Ondanks die klassiek wetenschappelijke scholing, of misschien juist daardoor, zijn beiden uitermate gefascineerd door irrationaliteit en de (onwetenschappelijke) relatie die de mens met de natuur heeft. Daarover gaat hun installatie ‘Secret Doctrine’, te zien van 30 januari tot en met 1 maart 2015 in de Bookstore Project Space. Artistic research. In het verlengde van hun achtergronden, reflecteren Ganzha en Ru op het veelvoorkomende begrip ‘artistic research’. Anders dan gangbaar academisch onderzoek, is het uitgangspunt bij artistic research de subjectiviteit van de kunstenaar.

De documentatie van dat intersubjectieve onderzoek wordt dan samen gepresenteerd met de resultaten, wat meer (vaak onconventionele) nieuwe kennis oplevert bij de bezoeker. Kunst – bij uitstek – kan verrassen, verrijken en verbreden. Intuïtie is daarvoor een sleutelelement, zowel bij de kunstenaar als bij de bezoeker. Zo ook bij de Secret Doctrine. Klei. Voor Secret Doctrine kozen Olga Ganzha en Masha Ru een metafoor voor de praktijk van hun artistic research: hekserij. Dat klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar wordt zinniger bij bezoek aan de tentoonstelling. Of misschien moeten we zeggen: bij de beleving van de tentoonstelling. Ganzha en Ru spelen niet alleen met beeld, maar ook met geluid, ruimte, licht en schaduw, natuurlijke substanties. Ze spelen met energie. Exemplarisch is het interactieve element rond Masha Ru’s onderzoek naar het eten van klei. Alles en iedereen begint als grond en zal tot de grond wederkeren. Wie minder bekend is met natuurreligies, zal dit concept wellicht herkennen uit de Bijbel of Koran; de eerste mens werd gevormd uit klei, oftewel de aarde. Ru voert dat tot het extreme door en nodigt de bezoeker uit tot het eten van klei. Het is de ultieme bewustwording van onze existentie én essentie.





HEKSERIJ

De geschiedenis van hekserij gaat echter verder terug dan de grote religies van nu. Heksen hebben een grote kennis van planten, kruiden en dieren en krijgen magische krachten toegekend. Vroeger werden heksen opgejaagd en gedood. Maar ook vandaag de dag worden de vele verschillende verschijningen van ‘De Ander’ nog vernietigd of gewantrouwd. Ganzha en Ru onderzoeken de (verloren) verbinding van de mens met de natuur. Daarmee brengen ze op de voorgrond wat stelselmatig uitgesloten wordt van de maatschappij en het moderne leven. De mens is natuur. ‘For the higher magic, the Secret Doctrine, must be an experience as well as a code. It provides, its seekers assert, the proper identification of self with the cosmos, and the powers that go with this – the ultimate religion. It involves the law of analogy, or equilibrium, by which it is seen that everything involves its opposite, so that ultimately both are the same.’ – Pennethorne Hughes De tentoonstelling is veel meer dan een vlakke presentatie: het is een ervaring, een samenkomst van energieën, een onderzoek naar rituelen en cult, naar de mens die diep binnenin ons zit, naar onze verre voorouders. Naar geloof en angst. Naar noodzaak, om te (over)leven.



Secret Doctrine is mede mogelijk gemaakt door Off Festival Breda en Frans de Boer.



RELATED

Project: Secret Doctrine ->

Exhibition: Secret Doctrine at Foto Breda OFF Festival ->



    
Olga Ganzha ©